diumenge, de març 25, 2012

Fase 1: Negociació


FASE I: NEGOCIACIÓ

Promoció i orientació demanda
1.    Detecció de necessitats al final de processos de formació (darrera sessió d’un procés anterior de formació com a moment en què es pot concretar, però com a resultat d’un procés que s’ha anat fent al llarg de diferents moments à importància dels recursos discursius per fer això). Dos tipus de procediments en funció de com vingui la demanda: reformulació a partir d’un procés de formació previ vs. Demanda nova

2.    Importància activitats de sensibilització. Relació amb el catàleg de l’oferta formativa del CEP: com es promouran aquestes activitats. Incloure en aquestes activitats l’explicitació de les condicions mínimes (compromisos) per dur a terme el procés.

3.    Qüestionari inicial detecció necessitats / Pauta per a l’anàlisi de la demanda. Imp. (També dels recursos perquè la demanda sigui sobre alguna cosa que interessi i es pugui fer)

4.    En tots els casos, reunió concreció necessitats prèvia a l’inici de la formació. (Amb equip directiu)

5.    Concretar/catalogar millor oferta formativa CEP pel que fa al contingut (TIC).


Negociació de rols
1.    Delimitar/explicitar conjuntament rols i funcions, responsabilitats i compromisos de tothom implicat (equip directiu, professorat, , tutor, ponents, assessor...).
a.    Mantenir les reunions necessàries amb coordinador/equip directiu/assessor/departament... per concretar-les.
b.    Concretar-lo en un “programa” o “contracte de compromís” detallat de tasques, que deixi constància escrita dels acords i permeti fer-ne el seguiment.
c.    El programa és fonamental per negociar els papers, condicions i compromisos de cadascú, ajustant i acordant a partir de una proposta inicial que s’adapta a partir del que es diu des del centre.
d.    Repartiment de  la tasca per deixar constància escrita dels acords entre l’assessor i els altres participants, i pensar en com modelar per part de l’assessor aquesta funció als coordinadors de centre o d’altres.

2.    Importància fonamental de la figura del coordinador dels centres. És fonamental per a la implicació del conjunt del centre. Coordinadors han d’estar implicats tant en el contingut de la formació com en el procés de treball, i necessiten ajuda per a aquestes dues qüestions.

Definir contingut de millora
1.    Definir objectius en termes de responsabilitat compartida. Assessor té, a més, una funció i una responsabilitat particular de “sostenir” en el temps el manteniment d’aquestes responsabilitats compartides.

2.    Concreció i consens amb els participants a partir de l’anàlisi de fortaleses i debilitats. Cal concretar amb l’equip directiu, coordinador i ponents.

3.    Planificar l’aplicació a l’aula i la seva avaluació. (Implica valorar  l’abast d’allò que es pot canviar).

Delimitar elements de la pràctica
1.    Concretar què ha d’haver passat a l’aula/centre en acabar la formació, explicitant el que volem aconseguir al final del procés (TASCA) (activitats que fa el professor, materials, productes dels alumnes, resultats a aconseguir...). Tenir en compte que la concreció de la millora es pot anar ajustant al llarg del procés, i que el que es fa al principi és, en aquest  sentit, una hipòtesi de partida.

2.    Prioritzar i seqüenciar millores al llarg de tot el temps de formació, assegurant els espais i temps de disseny, d’aplicació i d’avaluació en cada cas.

3.    Seleccionar les pràctiques més significatives del centre com a punt de partida (inclou: les pràctiques de les que estan més satisfets, les que tenen dubtes, les que tenen clar que no estan funcionant). Identificar en aquestes pràctiques els elements concrets d’èxit o de dubte.