dimarts, de desembre 23, 2008

DETECCIÓ DE NECESSITATS

Per detectar les problemàtiques i necessitats que hi ha als centres, és necessari trobar un consens entre els diferents membres que intervenen i assegurar-se així d'evitar la redacció de problemes poc especificats per no confondre les causes amb els efectes i amb els problemes i arribar a solucions inadequades amb la finalitat última de compondre el "mapa del problema".
Per arribar a transformar el mapa del problema en objectius i finalitats s'ha de fer una anàlisi de necessitats i destriar-les dels desitjos



cep_Palma
Les NECESSITATS, vénen vinculades amb l'evolució personal i professional de cada persona, i aquesta ve relacionada amb la intenció de reduir-la o eliminarla, mentre que....

Els DESITJOS, provenen d'una capa existencial més superficial i relacionada amb l'ego, que es desperta per satisfer carències del passat, i que sovint són provocats i ens porten a accions innecessàries, que creen dependència, ens esclavitzen, ens omplen de forma errònia.

Aquesta dualitat (necessitats/desitjos), sorgeix a nivell social, i s'extrapola al món educatiu. Si en les diferents formacions nosaltres satisfem desitjos, mai quedaran satisfectets, i valgui la redundància. En canbvi si satisfem necessitats, aquestes sí que quedaran cobertes una vegada s'hagin treballat, arribant a una major plenitud.

Per tant la nostra tasca, difícil, és millorar les nostres intervencions, coneixent les causes dels problemes existents i assegurant-nos la participació d'un gran nombre d'implicats. D'entre les necessitats que manifesten els docents, les podem classificar en quatre tipus: sentides, expressades, normatives i comparatives; si es dona una intersecció entre elles es crearà una necessitat real.

Aleshores la nostra intervenció ha de ser clau per :

  • despertar les necessitats,
  • obrir finestres
  • despertar curiositats
  • generar processos de canvi

Adonant-nos nosaltres que el capital del coneixement està en els centres, i per tant cal assegurar la participació de tots els implicats, fent veure que la necessitat no és exclusiva nostra sino de tots els que hi intervenen en la formació.

L'anàlisi de necessitats comporta un procès dinàmic que implica: 1.- exploració i recerca de problemàtiques, 2. identificació de les necessitats determinant les causes i els problemes, 3.- planificació de la intervenció, explicitant les competències que es desenvoluparan, objectius, finalitats i estratègies.

Ara bé, tenim tots necessitats?, tots els docents tenim les mateixes?, totes les metodologies són iguals, tots els problemes es resolen amb la formació? Són preguntes que requereixen un control de la situació, un control sobre l'exercici de les activitats i un "empoderament" de la situació.