dimecres, de desembre 24, 2008

REFLEXIÓ PERSONAL MÒDUL 1




A diferència de la formació inicial, la formació permanent del professorat (FPP) es desenvolupa al llarg de la carrera professional de qualsevol docent. Habitualment s’entén la noció de la FPP com un sistema que pretén un desenvolupament continu i que es basa en la millora de la pràctica docent i l’establiment d’estàndards que augmenten la qualitat dels processos d’ensenyament i aprenentatge. Aquesta formació es desenvolupa sobre quatre pilars: aprendre a fer, aprendre a conèixer, aprendre a viure junts i aprendre a ser [1], i conté uns elements que són: un context concret, la idea que es té del professorat com agent educatiu i unes formes concretes de millorar la seva preparació.
Aquest desenvolupament passa per assumir el que P. Perrenoud[2] denomina les noves competències per ensenyar, i entenent per competència la capacitat de mobilitzar recursos cognitius (coneixements, habilitats i actituds) per poder afrontar determinades situacions; entre aquestes cal destacar:
  • Organitzar i animar situacions d’aprenentatge.
  • Gestionar la progressió dels aprenentatges.
  • Elaborar i fer evolucionar dispositius de diferenciació.
  • Implicar l’alumnat en el seu aprenentatge.
  • Treballar en equip.
  • Participar en la gestió dels centres docents .
  • Mantenir relacions coherents amb els pares i/o representants legals de l’alumnat.
  • Utilitzar les noves tecnologies.
  • Afrontar deures i dilemes ètics de la professió.
  • Organitzar la pròpia formació contínua.

____________________
[1] DELORS, J.: La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comissió Internacional sobre l’educació per al s. XXI.
[2] PERRENOU, Ph. Diez nuevas competencias para enseñar. Biblioteca d’aula. Ed. Graó. Barcelona 2004