dissabte, d’octubre 25, 2008

NOVES TENDÈNCIES FORMATIVES

Ens trobam a un context educatiu molt diferent del que nosaltres vàrem estudiar i possiblement molt diferent al que nosaltres vàrem tenir quan començàrem a fer feina. Els contextos socials són de caràcter multiculturals i multilingües complexos, que impliquen un canvi de mirada i de rol del professorat i de la institució educativa, ja que el canvi tecnològic i del coneixement avança a ritme vertiginós.
Això ens obliga i ens implica reproduint paraules d'Edgar Morin a "aprendre a aprendre i aprendre a desaprendre".
Per tant els aspectes que s'haurien de canviar per produir una major i millor adaptació als nous canvis passen per recomposar l'equilibri entre els esquemes pràctics desenvolupats i els esquemes teòrics que sostenen la pràctica, potenciar la formació i els projectes educatius en els centres per fugir de l'individualisme que fins ara ha dominat a les nostres aules; és la formació en equip la que farà veure el replantejament educatiu necessari a les aules.
Tot això ens duu a realitzar un replantejament de les tendències formatives, que passen per erradicar la cultura del mèrit individual amb un model de porta tancada i amb tendència a l'aillament, que pretén ensenyar a tots el mateix, convertint al mestre com l'únic que és capaç de transmetre els aprenentatges i que converteix l'ensenyament com un acte academicista, normatiu de caire unidireccional, front a la tendència a desenvolupar que implica repensar la pràctica, compartir dubtes, desenvolupar capacitats reflexives en situacions problemàtiques, mitjançant la col.laboració de mestres i contextos, donant i creant espais per a la pausa i la reflexió "slow", que impliqui l'acceptació, tolerància i reflexió de les diferents pràctiques educatives.
Per arribar aconseguir aquest replantejament educatiu, és necessària la col.laboració d'altres professionals que fomenti la interacció entre iguals i que condueixi a repensar la pràctica, a
incrementar la consciencia de la complexitat i de la diversitat de l'ensenyament, a
rebre principis teòrics per no caure en pràctiques reproductores i unir una formació interna del centre a projectes institucionals que fomentin polítiques d'interacció.