dissabte, d’octubre 25, 2008

FRANCESC IMBERNÓN

Al finalitzar la sessió de revisió sobre les noves TENDÈNCIES DE FORMACIÓ, el professor F. Imbernón, va realitzar un treball en grup.
En què va consistir?
1.- Es va repartir 5 documents diferents entre els assessors/es assistents a la sessió, que corresponia a cada una de les tendències formatives. Cada persona havia de fer una lectura individual del document.
A mi em va tocar la TENDÈNCIA 3: "El professor ha d'esser subjecte de formació amb una identitat docent"
2.- Una vegada que hem llegit el document de forma individual, havíem d'agrupar-nos de 5 en 5 i que a cada grup hi hagués un representant de cada tendència formativa. Posteriorment cada un del grup, havia de contar a la resta de membres en què consistia la seva tendència, fer una explicació de l'article i finalment explicitar quin era el tipus de formació que promovia la tendència explicada.
3.- En darrer lloc havíem de juntar-nos per tendències, és a dir la primera amb la primera, la segona amb la segona, i així successivament. Seguidament havíem de fer un resum de la tendència i explicar-la al gran grup.
A mode de resum el nostre grup va fer la següent aportació al gran grup, respecte a la nostra tendència.
"El mestre sempre ha estat subjecte a dependència i a subsidi, cosa que es veu quan ens trobam davant un currículum tancat, dependència d'una llei orgànica, amb poca autonomia d'actuació i amb moltíssima desconfiança cap el sistema; això provoca que constantment necessitem tenir acreditacions del que estem fent, ja que ejercim una professió amb una manca d'identitat.
Es tracta doncs, d'obrir un espai de reconeixement on es faci veure que la nostra experiència educativa no és neutra, que conté uns valors morals i ètics, que som capaços de donar entitat i identitat al que estem fent i a més a més també som capaços de generar coneixement pedagògic que s'estructura entre la pràctica i la teoria.
Per poder aconseguir tot això s'ha d'evitar la tendència de l'administració que accentua la seva actuació cap a la desconfiança i el conseqüent control, amb l'excusa d'aconseguir una major qualitat educativa.
Aleshores estem fent una formació que es dirifeix a un professorat que té una mancança d'identitat professional, i per tant s'ha d'aconseguir que: el professorat ha de ser un subjecte de formació, no sobre la base de la ignorància, sinó que ha de ser subjecte que comparteixi significats, que treballi conjuntament i al mateix temps els serveixi per construir una identitat professional, que passi d'un " jo personal "a un "jo col.lectiu"
En aquest sentit la nostra tendència formenta una formació que es concebeixi com una ajuda a definir el significat del que es fa i a tenir uns nous sabers, que també ajuden a canviar la identitat individual i col.lectiva "

1 3 Tendencies