diumenge, de desembre 11, 2011

SOBRE LA PROPOSTA DIDÀCTICA



Per a la proposta didàctica d'aquest curs, s'han de tenir presents les següents qüestions:

  • El meu lloc de feina actual és el Centre de Professorat de Palma Jaume Cañellas
  • La meva intervenció didàctica es situa vers el procés d'assessorament als centres.
  • El procés d'assessorament e intervenció psicopedagògica ve dissenyat per a un curs escolar
  • La meva proposta d'intervenció educativa intenta fer arribar mesures compensatòries per a potenciar la inclusivitat a les aules
  • La temàtica sobre la que realitzaré la meva proposta és L'APRENENTATGE COOPERATIU
  • En l'actualitat el Centre de Professorat li ha estat atorgat un Projecte de Cooperació Territorial ARCE, per treballar conjuntament amb altres Centres de Professorat, en concret el CFR de Pontevedra i el CPR d'Alcanyís (Terol).

Tenint en compte que la LOE estructura el currículum envoltant les competències bàsiques, podem afirmar i demanar-nos el següent:


El desenvolupament de les CB, almenys algunes d'elles, comporta l'estructura cooperativa de l'activitat de l'aula. És a dir alguna de les competències no poden desenvolupar-se pròpiament en una estructura individualista o competitiva de l'activitat de l'alumnat a l'aula.
Algunes Competències comunicatives, com per exemple, expressar, argumentar, interpretar pensaments, sentiments i fets; escoltar les idees alienes i acceptar i realitzar crítiques constructives; col.locar-se en el lloc de l'altre de forma empàtica, respectar opinions distintes a les pròpies amb sensibilitat i esperit crític, i algunes competències socials, com practicar el diàleg i la negociació per a resoldre conflictes, treballar en equip aportant el que un sap, juntament amb el que saben els altres, per resoldre problemes comuns...
Com es poden desenvolupar en una aula organitzada de forma individualista, en la que els alumnes pràcticament no interactuen entre sí, o en una aula competitiva, en la que competeixen els uns amb els altres?
Difícilment es poden practicar i, per tant, aprendre, aquestes competències i altres, si els laumnes no tenen l'oportunitat de treballar junt, en equip, dins la classe, de forma continuada.
Aquestes són les  idees fonamentals que intenten desenvolupar el programa d'APRENENTATGE COOPERATIU
Històricament, en les accions educatives, s'ha donar major importància a la interacció assimètirca que s'estableix entre l'educador o l'educadora i l'alumne, i a l'esforç i al treball personal i individual de l'alumnat. Quan millor és la intervenció del professor sobre l'alumne, i quant major és l'esforç d'aquest, major és el nivell de desenvolupament i d'aprenentatge que arriba l'alumne.

Des d'aquesta perspectiva, es dona poca importància, a la interacció més simètrica que pugui establir-se, en l'acció educativa, entre l'alumnat i pràcticament es considera una pèrdua de temps el treball en equip que es pugui dur al llarg de l'acció educativa.

A continuació una presentació per a l'assessorament als centre sobre APRENENTATGE COOPERATIU